De school

Tienercollege Florès is een school die dient als tussenstap voor leerlingen in de overgang naar het voortgezet onderwijs. Waar leerlingen normaal gesproken vanuit groep 8 naar de eerste klas (brugklas) gaan komen ze nu terecht in groep 9. Hiermee stellen we de keuze voor het definitieve uitstroomadvies uit en krijgen leerlingen twee jaar langer de tijd om het hoogst haalbare uit zichzelf te halen. Binnen een kleinschalige leergemeenschap leren de leerlingen in een heterogene groep op hun eigen niveau en wordt het onderwijs hierop afgestemd. Een heterogene groep houdt in dat leerlingen met verschillende niveaus bij elkaar in één groep zitten, net zoals in het basisonderwijs. Zo kan het ook zijn dat leerlingen verschillende vakken op verschillende niveaus volgen. De lesstof komt overeen met dat wat op het voortgezet onderwijs aangeboden wordt in de brugklas.

Persoonlijke leerroute

Iedere leerling krijgt binnen Tienercollege Florès een persoonlijke leerroute dat continu met de ontwikkelingen van de leerling meebeweegt. Zo kan het ook zijn dat leerlingen verschillende vakken op verschillende niveaus volgen en deze gedurende het jaar wisselen. Binnen een schooljaar zijn er verschillende momenten waarin de voortgang van de leerling geëvalueerd  wordt.

Op Tienercollege Florès stellen we het definitieve schooladvies nog twee jaar uit. Wij zijn er namelijk van overtuigd dat het huidige schooladvies voor veel kinderen te vroeg komt en ze die twee jaar extra goed kunnen gebruiken om het hoogst haalbare uit zichzelf te kunnen halen. Hierbij nemen wij het schooladvies vanuit de basisschool over, maar laten dit advies niet bepalend zijn voor het onderwijs dat de leerling volgt. Na twee jaar maken wij op basis van groei samen met ouders en leerling een goede keuze voor het schooladvies.

Doorgaande leerlijn

Binnen ons onderwijs profiteren de leerlingen volop van een doorgaande leerlijn, waarbij de kerndoelen van het onderwijs leidend zijn. Zo krijgen de leerlingen een goede overgang van het basisonderwijs naar het voortgezet onderwijs en sluit de lesstof naadloos op elkaar aan. Daarnaast werken we bij de zaakvakken thematisch, wat betekent dat er binnen een thema vakoverstijgend onderwijs wordt gegeven. Verschillende vakken, zoals aardrijkskunde, biologie of economie, komen binnen één thema aan bod en zullen sterk met elkaar verbonden worden. Voor de kernvakken, zoals Nederlands, wiskunde en Engels, zijn referentieniveaus opgesteld en toetsen wij deze met een onafhankelijk toetsprogramma. Binnen de twee jaar op Tienercollege Florès worden de leerlingen voorbereid op het derde jaar, waarbij er samen met ouders en leerling gekeken wordt naar de beste plek.