Wie zijn wij?

Het Stedelijk Lyceum is een openbare scholengemeenschap in Enschede voor praktijkonderwijs, vmbo, havo, atheneum en gymnasium. Openbaar onderwijs betekent bij ons niet alleen dat iedereen welkom is, ook dat iedereen even veel kansen krijgt en op een gelijke manier wordt behandeld. Of je nu goed kunt leren, creatief, sociaal of een echte sporter bent, we helpen je groeien en ontwikkelen tot een zelfbewust persoon. Wie je ook bent, wij hebben een school die bij jou past.

Wat vinden wij belangrijk?

Op Het Stedelijk Lyceum vragen we je niet zo snel wat je later wilt worden. Je bent al iemand. En dat is al mooi genoeg. Het gaat niet om het beroep dat je kiest, maar om het geluk dat je later ervaart. Wij leren je bij ons op school verder te kijken. We nemen je al vroeg mee in de wereld van morgen, zodat jij straks zelf in staat bent om goede keuzes te maken. Het Stedelijk Lyceum inspireert en helpt je om te groeien. Om straks een baan te vinden die past bij jouw ambitie en talent. Veel banen van morgen bestaan nu nog niet, daarom is het extra belangrijk dat je over vaardigheden beschikt waar je flexibel mee aan de slag kan. Daar helpen we je bij door samen te werken, oplossingen te bedenken en te organiseren. Je leert jezelf te presenteren en helder te communiceren. Zo lever jij jouw bijdrage aan de samenleving.

Denk Stedelijk!

Met ‘Denk Stedelijk’ bedoelen we eigenlijk ‘Denk Groot’. Kijk verder dan anderen. Heb lef en vind ergens iets van. Op een positieve manier! Ook denken wij stedelijk door onze samenwerking met bedrijven, de gemeente en andere instellingen. Binnen én buiten de regio. Kijk verder, Denk Stedelijk!

 

Leeromgeving Het Stedelijk Lyceum

De leeromgeving bij alle scholen van Het Stedelijk Lyceum is ingericht op basis van onderstaande vijf pijlers.

 

Betekenisvolle doelen
Leerlingen zijn in staat het doel te formuleren van hun leren, zowel voor de korte als lange termijn. Leerdoelen zijn betekenisvol en van maatschappelijk belang.

 

 

Samen op zoek naar kennis en kunde
Leerlingen voelen zich verbonden met hun docenten en de school als geheel. Zij zien hun docenten als belangrijke kennisbron en oefenmeester.centen en de school als geheel. Zij zien hun docenten als belangrijke kennisbron en oefenmeester.

 

 

Nieuwsgierig & eigen initiatief
Leerlingen leren stapsgewijs dat nieuwsgierigheid, actief leren en eigen initiatief de grootste leeropbrengst geven.

 

Hoge verwachtingen & groeigerichte feedback
Leerlingen ervaren dat hun docenten hoge verwachtingen van hen hebben en altijd ruimte zien tot doorgroeien, waardoor leerlingen het beste uit zichzelf halen.

 

Reflectieve professionals
Leerlingen merken dat docenten voortdurend op zoek zijn naar verbetering van de leeromgeving, inclusief hun eigen rol daarin.

Neem een kijkje!