Datum: 24-06-2021

7Tech is een gloednieuwe en nu al stevige samenwerking tussen het Bonhoeffer College en Het Stedelijk Lyceum uit Enschede. Een groep van circa 30 enthousiaste vmbo-leerlingen van beide scholen maakte in 6 sessies heel breed kennis met de mogelijkheden van techniek. Van houtbewerking en grafisch ontwerp tot en met programmeren. Of, zoals één jonge deelnemer gewoon lekker uitriep: “Gaaf!”

7Tech is bedacht door Floor de Vries en haar collega-docenten. Het idee was eerst om 7Tech uit te voeren met de groep 7 leerlingen van de basisscholen in de STO-regio Enschede, vandaar de 7 in deze naam. Een ideaal opstapje voor jonge kinderen om op een vmbo met alle zintuigen te ervaren wat er allemaal mogelijk is met techniek. Tim Klaver, projectleider STO Enschede “Maar corona liet dit niet toe. Hiervoor in de plaats voerden wij hetzelfde programma uit, maar dan met onze eigen onderbouwleerlingen van het Bonhoeffer en Het Stedelijk Vakcollege. Zo’n 30 leerlingen uit klas 1 en 2 van zowel Basis als Kader gaven zich enthousiast op voor 7Tech.”

Lekker aan de slag
7Tech bood de leerlingen drie modules aan, met elk twee middagen, dus zes sessies in totaal. Het ging om BWI, MVI en Technologie vanuit onder andere PIE. Bij BWI maakten zij een houten bijzettafel. En bij MVI leerden de jonge techneuten in de dop om via Photoshop digitaal een poster te ontwerpen met daarin een foto van de leerling zelf. Bij PIE ging het erom te leren programmeren om een robotje aan te sturen. Tim Klaver, projectleider STO Enschede: “Het hele idee is dat deze jonge leerlingen meerdere succeservaringen opdoen met techniek en daarna, samen met hun ouders, weloverwogen een profielkeuze maken.”

Jeroen van Nijnanten, docent MVI: “Media, Vormgeving en ICT valt ook onder techniek, met veel aanknopingspunten met andere beroepstakken. Via 7Tech gaan deze leerlingen lekker zelf aan de slag met alle mogelijkheden van techniek. Uiteraard in de hoop dat zij later kiezen voor techniek.”

Jos Doppen, docent BWI: “Je ziet dat de leerlingen het gewoon geweldig vinden om écht iets te maken.”

Thomas Van der Made, docent Techniek: “Als de leerlingen ervaren dat wat zij programmeren ook werkt en tot leven komt, dan zie je een enorm enthousiasme bij hen ontstaan.”

Rob Hengelman, docent BWI, en ook betrokken bij STO Twente: “Ook de ouders zijn enorm belangrijk bij de keuze voor techniek van hun kinderen. Daarom nodigen we hen ook uit om de werkstukken van hun kinderen te komen bekijken. Je moet namelijk niet alleen leerlingen enthousiast maken, maar ook hun ouders.”

Feestelijke afronding                                                                                                                                                      
Alle leerlingen en betrokken docenten kregen tijdens de tweede sessie een stoere polo met het logo van STO Enschede uitgereikt. Tim Klaver: “Heel bijzonder om leerlingen van beide scholen met hetzelfde tenue te zien, dat tekent de nieuwe verbondenheid tussen beide scholen op het vlak van techniek.” Floor de Vries: “Op de laatste dag van 7Tech op dinsdag 22 juni was het tijd voor de feestelijke afronding. De leerlingen kregen de kans hun werkstuk netjes af te maken, te presenteren aan hun ouders én een fraai 7Tech-certificaat in ontvangst te nemen. De komst van de ouders is cruciaal omdat zij in hoge mate invloed hebben op de profielkeuze van hun kind.” 

“Ook het enthousiasme van de leerlingen werkt heel aanstekelijk. Mijn collega’s en ik worden hier heel vrolijk van en krijgen er energie van. Ook positief is dat zowel jongens als meiden meedoen met 7Tech. Eén ding staat vast: ook voor onze onderbouwleerlingen komt er een herhaling van 7Tech. We bouwen graag verder op dit succes.”